سالمندان را احترام کنید تا در قیامت همنشین من باشید

                   ( رسول اکرم (ص ))

  

سالمندان روشنگر راه جوانان هستند

 

امروزه پیشرفت های پزشکی،اجتماعی،اقتصادی سبب افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر گردیده و در نتیجه روز به روز بر تعداد سالمندان جهان افزوده می شود. بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت  سالمند به گروه سنی 60 سال به بالا اطلاق می شود. با توجه به مشکلات فراوانی که سالمندان باآن  روبرو هستند ضرورت دارد به سالمندان بعنوان یکی از گروههای آسیب پذیرجامعه توجه ویژه ای داشته باشیم.

بنابر این  لازم است  همه افراد با یادگیری شیوه زندگی سالم طوری زندگی کنند که در آینده سالمندانی سالم باشند ، زیرا  تجربه های سالمندان روشنگر راه جوانان است.

 

اصولا" در دوران پیری تغییرات زیادی در وضعیت بدنی ایجاد می گردد که این تغییرات شامل :

کاهش قدرت بدنی ، اختلال در سیستم بدنی ، اختلال در سیستم گوارشی نارحتی قلبی و عروقی و ناراحتی عصبی همراه می باشند.

 

تغذیه و طول عمر :

از زمانهای قدیم انسان در جستجوی راههای برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر بوده است . اطلاعات زیادی در زمینه تا ثیر عادات غذایی مناسب در حفظ سلامتی و بقاء در سنین میانسالی و سالمندی وجود دارد .

به طور مثال رابطه چاقی با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماریها ی قلبی عروقی ، دیابت و بیماری های کلیوی اثبات شده است.

لذا برای پیشگیری از اضافه وزن استفاده از منابع غذایی حاوی پروتئین ، املاح، ویتامینها و مقدار کمی مواد نشاسته ای پیشنهاد می گردد.

 

مشکلات شایع  در دوران سالمندی :

پوکی استخوان:

از بیماریهای شایع دوران سالمندی است که بیشتر سالمندان به این بیماری دچار می شوند . مهمترین عواملی که باعث پوکی استخوان می شوند عبارتند از:

بی حرکتی ، کمی در یافت کلسیم و عوامل وراثتی . لذا برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شود که میزان تحرک و فعالیت افزایش یا فته و به مقدار لازم  مواد پروتئینی و کلسیم دار استفاده گردد. در صورتی که رژیم غذایی متعادل و متنوع باشد و روزانه از پنج گروه اصلی غذایی به مقدار کافی استفاده شود، می توان به مقدار زیاد از عوارض ناشی  از پوکی استخوان پیشگیری نمود.

یبوست :

از آنجا که یبوست یکی از مشکلات سالمندان می باشد لذا توصیه می شود که به مقدار کافی مایعات ( 6 تا 8 لیوان )و مواد پر فیبر ( سبزیها ، میوه ها ، غلات سبوس دار و حبوبات ) استفاده نمایند .وپیاده روی یبوست را کم می کند .

کم خوابی :

با ورود به دوره سالمندی تغییرات در وضعیت خواب ایجاد می شود . نباید انتظار داشته باشیم که مانند دوران جوانی بخوابید زیرا نیاز به خواب شبانه کم می شود .

توصیه ها :

قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید ، شام سبک بخورید ، پس از شام چای یا قهوه ننوشید ، قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بنوشید ، از چرتهای روزانه دوری کنید ، هر رزو بطور منظم ورزش ( پیاده روی ) کنید .

 بی اختیاری ادرار :

برای رفع این مشکل به سالمندان عزیز  توصیه می شود هر دو ساعت بای ادرار کردن به توالت بروید . بعد از ساعت 8 شب از نوشیدن مایعات خودداری کنید ، قهوه نوشابه های گاز دار و غذاهای پرادویه مصرف نکنید ، عضلات مثانه و کف لگن را تقویت کنید

تقویت مثانه : هر دو ساعت یک بار ادرار کنید و کم کم این مدت زمان را بیشتر کنید تا حدی که ادرار نریزد .

تقویت کف لکن : به هنگام ادرار کردن چندین بار بطور ارادی دفع ادرار را شروع و قطع کنید و همچنین ناحیه مقعد را سفت کنید مانند حالتی که می خواهید مانع دفع مدفوع شوید این حالت را برای مدت 5 ثانیه حفظ کنید .

 

 

 

 

      بیماریهای شایع دوران سالمندی   :

 

فشار خون ، بیماری قلبی ، دیابت

فشار خون : فشار خون بالا به تنهایی علامتی ایجاد نمی کند اگر ادامه یابد موجب بیماری قلبی و عروقی ، خونریزی مغزی ، آسیب کلیه ها و پرده های داخل چشم می شود .

پیشگیری :

فعالیت بدنی داشته باشیم که پیاده روی بهترین ورزش است و فشار خون را پایین می آورد ، با رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی از وزن خود کم کنید ، نمک ،چربی ،قند و غذاهای سرخ شده کم مصرف کنید ، سیگار نکشید ،در صورت سردرد مداوم و ورم پاها به پزشک مراجعه کنید

بیماری قلبی :

رگهای خونی قلب به تدریج به علت رسوب چربی در داخل دیواره های آن تنگ می شود و نشانه های زیر را ایجاد می کند : 1-  کوتاهی تنفس هنگام فعالیت 2- بی نظمی ضربان قلب 3- ضربان شدید قلب 4- ورم پاها

درد قفسه سینه

پیشگیری :

از خسگی بدن بپرهیزید ، فعالیت بدنی سبک داشته باشید مانند پیاده روی ، الگوی تغذیه سالم را رعایت کنید

دیابت :

بیماری است که سلولهای بدن به علت نارسایی قادر به مصرف قند نیستند در نتیجه قند خون از حد طبیعی بالاتر می رود و نشانه های زیر بوجود می آورد

تکرر ادرار بخصوص در شب ، تشنگی شدید و خشکی دهان و تاری دید

پیشگیری :

 از مصرف قند و شیرینی بپرهیزید ، در صورت که اضافه وزن دارید آن را کم کنید ، از پاهای خود با دقت مراقبت کنید ، در صورت بروز هر گونه نارحتی بینایی مانند : نقطه های سر گردان در دید و یا به هم خوردن غیر طبیعی چشم ها به پزشک مراجعه کنید ، از نظر جسمی زندگی فعالی داشته باشید ، پیاده روی بهترین ورزش برای مبتلایان به دیابت است .

 

قابل توجه سالمندان گرامی :

جهت مراقبت دوران سالمندی به نزدیکترین  مرکز بهداشتی درمانی در محل سکونت خود مرجعه کنید .خدمات ارائه شده در این مراکز به شرح ذیل می باشد :

1-تشکیل پرونده

2- ارجاع به پزشک جهت معاینات اولیه و درخواست آزمایش در صورت صلاحدید پزشک

3-  انجام مراقبتها روتین

4- برگزای کلاسهای آموزشی جهت سالمندان عزیر بر اساس 4 جلد کتابچه شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی 

تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1389-2-21 7:58        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ