سال 99، جَهشِ تولید
A+
A-
۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ فروردين
چگونه بعضی استرس ها می تواند برایمان مفید باشد؟!
.

استرس و اضطراب اغلب به عنوان نوعی احساس منفی شناخته می‌شود و با کار‌های روی هم انبار شده، مشکلات خانوادگی و برنامه‌ کاری شلوغ، ما را تحت فشار قرار داده و از نفس می ‌اندازند؛ زمانی افراد مضطرب می ‌شوند که احساس کنند کار‌ها و وظایفی که باید انجام دهند، از میزان وقت و توانایی آنها بیشتر است.

 

روان‌شناسان دو نوع مختلف اضطراب را شناسایی کرده ‌اند؛ استرس بَد یا همان اضطراب منفی که سبب ایجاد حس پریشانی و تسلیم می ‌شود، اما استرس خوب نوعی اضطراب مثبت است که سبب فعالیت و سازندگی می‌ شود.

استرس مزمن

این نوع اضطراب پاسخی روانی یا فیزیولوژیکی به یک واقعه‌ استرسزای درونی یا بیرونی است که به طول می‌ انجامد و بر اساس تحقیقات این نوع استرس با تغذیه ناسالم، مشکلات پوستی و به احتمال زیاد با بیماری‌ های مزمن دیگر، در ارتباط است.

روانشناسان بر این باورند که در مقادیر کمتر، اضطراب می‌ تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

در سال 2013 میلادی، موسسه تشخیص بیماری ‌های اعصاب و روان نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که بیان می‌ کنند، سطح معقول و قابل کنترلی از استرس روزانه که همان استرس مثبت در نظر گرفته می‌ شود‌، می‌تواند از بدن در مقابل آسیب ‌هایی که با افزایش سن و در اثر ابتلا به بیماری‌ های مختلف ایجاد می‌شود، محافظت کند.

استرس مثبت موجب افزایش انگیزه می ‌شود‌

از آنجایی که استرس زیاد، انگیزه افراد را کاهش می ‌دهد و به آنها فشار روحی وارد می‌کند، داشتن مقدار کمی استرس، می‌تواند مفید واقع شود، به ویژه وقتی می ‌خواهیم کاری را آغاز کنیم؛ به طور نمونه وقتی که اضطراب داریم و کارمان را سَر موعد تمام کنیم، موجب می‌ شود بیشتر تمرکز کنیم، زیرا وقت انجام آن در حال اتمام است.

مقادیر متعادلی از استرس می ‌تواند انگیزه‌ افراد را افزایش دهد.

همه ما این تجربه را داشتیم که بگوییم باید فلان کار را انجام دهیم، اما انگیزه کافی برای انجام آن را نداشته باشیم، اما درست به محض آنکه احساس کنیم وقتمان در حال اتمام است، دچار استرس می‌ شویم و انگیزه موردنیاز را پیدا می‌کنیم و تمام کار‌ها را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می‌ دهیم.

اثرات استرس

استرس در مواقعی که یک عامل امنیت فرد را تهدید می کند، موثر بوده و موجب بقای فرد می شود؛ بنابراین میزانی از استرس نیاز است که موجب بهبود عملکرد فرد در حوزه های مختلف شود.

زمانی که فشار بسیار کمی برای انجام یک کار مهم وجود دارد، فرد انگیزه کمی برای توجه و تمرکز و صرف انرژی دارد، به ویژه وقتی که کارهای دیگر برای فرد، فوری و جذاب تر باشد، اما زمانی که فشار افزایش می یابد، فرد وارد منطقه بهینه عملکرد می شود، تمرکز بیشتر می شود و عملکردش بهبود می یابد و این فشار باید به اندازه کافی وجود داشته باشد تا همچنان تمرکز قطع نشود.

استرس می‌تواند دوستی و محبت را ترویج دهد

یکی از غافلگیرکننده‌ ترین مزایای استرس این است که به ایجاد روابط میان فردی کمک می‌ کند، زیرا کلید سلامتی همگانی محسوب می‌شود؛ روابط اجتماعی یکی از بهترین عوامل حفاظتی در برابر بیماری ‌های جسمی و روحی است.

وقتی افراد احساس می ‌کنند که از سمت دیگری دوست داشته و درک می‌ شوند، کمتر احساس انزوا و تنهایی می‌ کنند؛ برای نمونه گروه ‌های حمایتی و مردم نهاد، بهترین مکان برای افرادی است که در مورد استرس و اضطراب خود با یکدیگر صحبت می‌ کنند که سبب ایجاد همدردی و افزایش هورمون ‌های مثبت ‌اندیشی می ‌شود.

با درد دل کردن، افراد احساس بهتری پیدا می ‌کنند، زیرا بهتر می‌توانند مشکلات یکدیگر را درک کرده و به احساسات خود اعتبار ببخشند و از تجربیات منفی خود، مفاهیم مثبت خلق کنند./103

«ندا خورشیدیان»، مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب

پایان خبر

تاریخ:
1398/11/03
تعداد بازدید:
1096
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:9
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal